Thursday, April 21, 2011

cukuplah allah sebagai penolong~~ alhamdulillah~~

assalamualaikum...
' Cukuplah Allah (menjadi penolong) bagi kami dan sebaik-baik pelindung..”'
how wonderful this quote??
 sonye ape yg kiwi nak kongsi plak adalah mengenai ayat al-quran ini..
ayat2 allah cukup indah dan sentiasa mempunyai makna yg tersirat..
 dalam hidup kita yg masih panjang lagi ni kita xakan mengjangka hal2 yang akan datang...
kadang2 pon nak sgt berjaya something..then allah bg..contoh :nak naik pangkat.. 
then dah lame2 tetap xrase kemanisan nyerr naik berjaya pangkat tu??maybe sbb gaji still rendah..keje berlambak2..xde orang nak sokong.. xde org nak tgok++peduli pon..
tp ALLAH?? yerr..allah lah yg sentiasa menyokong kite..ade sesetengah masalah yg xmampu kite selesai kan? 
oleh itu...ucaplah hasbunallah hu wani'mal wakil..kerana ayat ini juga merupakan komunikasi kita dengan yg MAHA KUASA... kerana dengan berasa yakin terhadapnye...insyaallah... rase tenang,redha,mengalir dalam jiwa..
ayat ini juga membantu kita apabila sedang berasa susah hati..miskin...dihina..di pandang rendah...oleh itu yakin lah kepada allah..
sumber juga ade mengatakan...kalau kita amalkan ayat ini siang dan malam...kita akan mendapat perlindungan yg besar,ketenangan jiwa,dan dapat menyembuhkan rasa asma..~~

ni sumber ilmiah :
Hasbunallah wa nikmal wakil nikmal maula wa nikmal natsir

Merupakan salah satu ucapan terbaik yang dikeluarkan orang-orang beriman. Ucapan tersebut diabadikan Allah pada surat Ali Imran ayat 173, yang ertinya:

"Yaitu orang-orang yang kepada mereka ada orang-orang yang mengatakan: 'Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, karena itu takutlah kepada mereka!' maka perkataan itu justru menambah keimanan mereka dan mereka menjawab: 'Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung.'"

Makna ucapan 'Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung' (hasbunallaahu wa ni'mal wakiil) boleh difahami seperti penjelasan Ibnu Katsir rahimahullah dalam kitab tafsirnya, di mana beliau menjelaskan:

"Mengenai firman-Nya ini, Imam Bukhari meriwayatkan dari Ibnu Abbas rodhiyallahu anhu bahwa ucapan ini juga dikeluarkan oleh Ibrahim 'alaihissalaam ketika ia dilemparkan ke dalam api, dan dikatakan kepada Muhammad sholallahu 'alaihi wa sallam ketika orang-orang mengatakan kepadanya 'orang-orang telah berkumpul untuk menyerangmu, maka takutlah.'

Namun hal itu bukannya menjadikannya takut, namun sebaliknya semakin menambah imannya, beliaupun bersabda, 'Hasbunallahu wa ni'mal wakiil.' Hadits ini juga diriwayatkan oleh An-Nasaa'i."

Ibnu Katsir selanjutnya menjelaskan bahwa kalimat ini juga diucapkan oleh 'A'isyah rodhiyallahu anha ketika ia mengenang pertolongan Allah terhadapnya disaat kabar bohong tentang dirinya beredar. (cf. An-Nuur:11-26)

Dari ayat 173 surat Ali Imran dan penjelasan selanjutnya, bisa disimpulkan bahwa ucapan hasbunallah wa ni'mal wakiil diucapkan oleh para Nabi dan orang-orang beriman ketika mereka menghadapi cobaan besar atau fitnah yang berat.

Ucapan tersebut merupakan salah satu bentuk pengamalan tauhid, bahwa hanya kepada Allah sajalah orang-orang beriman itu harus bertawakal. Dengan demikian, segala rasa takut terhadap manusia menjadi pudar ketika orang-orang beriman berserah diri sepenuhnya kepada Allah semata, dan hal itu ditunjukkan dengan lisan yang mengatakan hasbunallahu wa ni'mal wakiil.
sumber : cahaya muslim




faham x?? okeh...cube bace situasi yg benar ni :
situasi 1 : aminah sedang berjalan nak ke pasar..dalam perjalannnyerr tibe2 laluan yg dilaluinye kosong n die nampak ade budak2 muda yg nakal2 di atas motor...bayangkan..takut x?? dahla...sorang2.. then die mule lah berjalan dgn laju dan berdoa..."hasbunallahu wani'mal wakil..." alhamdulillah allah mendengar doa nyerr dan lalu lah lori buang sampah kutip2 sampah tepi jalan..dan beberape kereta lain...sonyerr...rase selamat lah sbb ade orang jugak di laluan yg kosong tu...
situasi ke-2 : ali baru lepas mendapat keputusan spm.. die berasa sgt2 lah sedih sbb keputusan nyer yg agak teruk telah memalukan ayah die yg merupakan pengarah syarikat yg sgt berjaya..walaupon setiap kali ujian die mesti dapat a great result...tp...die akhirnye dapat mencari diri nye kembali dengan sebaik2 keyakinan terhadap allah..dan die hingga kini berpegang kepada doa has bunallahu wani'mal wakil.... dan sekarang alhamdulillah die berjaya menjadi seorang pendidik yg berjaya~~


so...kesimpulannyer...ape2 pun situasi kita..berusahalah dan bertawakal kepada allah...wakilkan allah dalam tiap2 sesuatu...subhanallah allah itu maha pengasih lagi maha penyayang....


"hasbunallahu wani'mal wakil"
jom amalkan!!

sharing is caring :)

3 comments:

kiwi_baEk...! said...

khas untuk lemon~~~

kiwi_baEk...! said...

hope dapat membantu....n hope dapat faham ea..hehe...ilmu untuk aku jugak~~

LemoN~* said...

thx fath,, memang helpful.. thx sgt,,

~free application..menarikkan?..free application~