Friday, December 14, 2012

makin dewasa, makin jelas dunia.

assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh

setelah sekian lama jari ini tidak menari-nari dgn rancaknya di ats papna kekunci, akhirnya hari ni, ada peluang, ada idea, dan ada keinginan nak membebel secara direct dari hati, bukan copy2.

MAKIN DEWASA, MAKIN JELAS DUNIA.

lemon rasa statement ini sgt kena lah dgn lemon dan kwn2 yg maish baru2 lagi menjejak alam universiti ini. KENAPA ?

sewaktu kita sekecil bayi, kita tiada sebarnag persepsi terhadap dunia, bila di usia kanak2, kita hanya lihat pada yg gembira, dan sedih hanya bila sakit atau mak ayah pergi jalan tak ajak. meningkat remaja, kita nampak matlamat hidup, kita rasa nikmat beragama, kita tahu makna kawan dengan hati, dan kita belajar kerana kita mahu.

dan kini, bila dah masuk universiti, kita dpt lihat dengan jelas, pelbagai jenis manusia, keadaan dunia, tugas kita dalam masyarakat dan sebagainya. Nampak x macam mana peta hidup kita makin luas, sebab kita sedar tanggungjawab kita bertambah.



tapi kenapa tanggungjawab kita bertambah adalah persoalannya ?
namun jawapannya sangat mudah, tanggungjawab bertambah kerana kemampuan kita untuk memikul tanggungjawab tersebut juga bertambah. bukan saja kita meningkat umur, tapi kita juga bertambah kematangan.

inilah lumrah hidup, ulasan lebih personal dari lemon is, bila lemon masuk unibesity ni kan, lemon rasa macam banyak lemon tahu, dan bertambah2 persepsi lemon. lemon makin sedar yg kita x boleh judge org mcm mana cara pun. sebab memang semua mesti kelebihan masing2 di mata Allah, inshaAllah. pastunya, makin banyak tanggungjawab sebagai muslim yg lemon sedar lah kat sini. bukannya x tahu selama ni, cumanya kat sini banyak sumber nak tahu, memang ada yg cuba memberitahu, so so semestinya kita tahu. next, lemon nmpk jugak lah pentingnya kawan kat sini, u cannot do things alone easily lah, especially dalam belajar. we need help. lagi satu lemon belajar jadi tabah, lemon sgt3 hyper rindu umi lemon, tapi lemon tak boleh balik selalu. penyedap hati lemon , belajar untuk banggakan umi lillahita'ala.

agaknya kalau panjang umur, apa pulak kita punya view pasal dunia ?

1 comment:

Fath~ said...

ya ya ya.. masa sgt pantas berlalu