Tuesday, July 3, 2012

ada apa dengan AGAMA

assalamualaikum

hari ni lemon tetiba teringat, dulu lemon ada belajar RELIGIONS IN MALAYSIA.
dalam subjek tu belajar la macam2, dan ada jugak belajar kenapa perlu agama.

1.      agama ni provide kita dengan peraturan dan cara nak jalani hidup, dan manusia mmg lebih mudah berfungsi bila ada panduan, peraturan dan tatacara yg perlu dipatuhi. macam orang selalu kata, islam is the way of life.



2.     agama jugak, memberi kita sebab kewujudan kita kat mukabumi ni. tanpa agama, kita ni lahir di bumi ni, hidup dan mati tanpa sebarang makna. tp dengan agama kita ada tujuan lahir di muka bumi, tujuan hidup dan arahtuju bila mati kan ?



 3.     bila ada agama, kita ada tuhan yakni Allah. sebagai manusia yang lemah kita sememangnya perlukan tempat bergantung yang tak hilang, tak sakit, sentiasa ada. in simple words, kita memang perlu kan satu kuasa yg hebat yg takkan jatuh untuk berpegang dan bergantung. mmg sifat manusia macam tu. when u have no one on this earth, don't forget u still have Allah, forever and always.


tu je nk share apa yg lemon ingat dari kelas dulu,
tapi bila lemon fikir dlm2 lah. ape jadi kat dunia eh kalau takde agama ?
tak payah fikir jauhla, apa jadi kat kita eh kalau takde agama ?
tak boleh byg kn macam mane hidup tanpa ISLAM kn.


1 comment:

kurma said...

yeah.....sungguh stuju ngan lemon..n Allah gak ade kate dalam quran yg mafhumnye lebih kurang camni..."ambillah agama Islam secara keseluruhannye.."...So,jgnlah kite ngengade nk wt half2..:)