Tuesday, April 19, 2011

tutorial shoutbox

Assalamualaikum :)

Mulai hari ni, kami akan cuba memenuhi permintaan bagi pelawat2 al-hadi19th ni. Recently, seorang kenalan meminta tuto untuk buat shoutbox. So, oren akan cuba tolong walaupun besenye yang coverup bahagian shoutbox2 ni kiwi yang suke buat.

Okeh. First of all, korang kene ade shoutbox account dulu. Cam untuk oren, oren prefer wat kat cbox sebab majoriti manusia kat dunia ni guna cbox. Ramai jugak yang guna shoutmix. Suka hati tuan punya badan la senang kata :) . Kalau untuk shoutmix, sign up kat http://www.shoutmix.com/main/. Tapi arini oren buat tunjuk ajar cbox dulu. Klik link ni : http://www.cbox.ws/


Then, fill up borang yang dy sediakan. Untuk style, senang pilih je warne yang ade kaitan dengan blog. Tapi terpulang jugak pada korang :)

Okey. Lepas dah siap isi, korang akan nampak window ni. Tekan publish



Seterusnya, copy html yang panjang2 cam kat bawah ni :





p/s: klik untuk tumbesaran berganda


Sekarang shoutbox korang dah siap dan sedia untuk diguna pakai dalam blogger. Untuk kegunaan dalam blogger, pergi Dashboard> Design> Page Element> Add a gadget>> HTML/Java Script. Siap! :)

GOOD NEWSnye..sekarang shoutbox dah muncul dalam pelbagai macam bentuk rupa dan boleh dipindahkan ke tepi dan ke tengah! Dont worry, oren akan ajar camne nak buat dalam post yang seterusnya ^^

Selamat mencuba. kalau dah jadi jangan lupa comment :)


1 comment:

ani said...

Thank you al-hadi. Auntie dah cuba and berjaya masukkan shoutbox tu...
Nanti tunjukcara camna nak labelkan posting ikut tema/isu.
Tolong ya. Thanks in advance...