Tuesday, March 29, 2011

susah ke jadi cikgu ???

assalamualaikum buat semua~

hari ni pisang asyik terpikir2 je tntg kerjaya seorang guru....emmm ???
adakah jadi cikgu tu senang ??

pisang tgk mcm senang laa drpd keje lain..yela an abes maktab kompem keje
pastu keje kompem gaji 4 angka - oke laa an
budak2 sekolah cuti cikgu pon cuti..menarik !!

tapi - pada hakikat'y pisang rse kerjaya ni sgt mncbr ( cewaaahh mntg2 dah apply maktab )
bkn ape laa...kerja utme cikgu mndidik murid/pelajar
tp kerje cikgu bkn tu je..mcm2 sgguh kerje cikgu
klu nak pisang listkn...mmg banyak mmg sgt banyak !!!

perkara ni open bg semua cikgu skolah rndh dan menengah
cbrn'y ttp sme banyak baik kat skola rndh mahupon kat skolah mngh

skola rndh - layan kerenah budak2 kecik yg bru terdedah kpd dunia sbb skolah adlh medium utme'y

skola mngh - layan kerenah budak2 yang menginjak dewasa yg dah mula berlagak knl dunia

mne pisang tau semua ni ?? sbb'y pisang pon bdk2 skolah gak ( skrg dah nak msuk U laa )

lgpon mak pisang seorang cikgu...pisang nmpk susah payah dan cbrn'y
tp cbrn mak pisang lg besar la kot sbb cikgu besar..hehehe

pisang tgk mnjd seorang cikgu sgt mulia !!
pisang ad bce stu buku tntg cikgu ni...
bku ni utk naikkn motivasi cikgu2 nih
tjuk'y JUTAWAN AKHIRAT - ni r bku'y

sbnr'y pisang xabes pon bce buku nih tapi pisang dpt phm la jugak
ap yg cube disampaikan melalui buku nih....

- guru mengajar ilmu dan setiap kali anak murid mengamalkan ilmu tu guru tersebut akan dpt pahala

bole byg x agk2 cikgu tadika kte yg ajar ABC tu bpe byk pahala dye dpt???
ni pisang tulis ni kire mengamalkan ilmu yg diajar laa



kadang2 tu sampai berpeluh ckgu mengajar kte
xpon sampai berbuih mulut ckgu ckp...

tp slagi kte xphm cikgu akan ttp sbr mengulang kata2'y
sampai kte phm..

pisang salute kerjaya CIKGU !!






mse pisang kat skolah pisang admire sorg cikgu nih..pisang ske tgk cikgu ni ngajar
kadang2 tym klas beliau pisang ngantok gak (pisang mmg kuat tdo tp kiwie lg hebat r)
yela dah tghari an tp ckgu ad teknik yg sgt hebat
bole dlm mkmal ckgu bwk penyembur air tu...tiap kali ckgu dpt detect org ngntok "TEMBAK!"
hahaha mmg tkkn tdo laa

bila pisang kenang balik sbb cikgu nilah pisang jd sgt b'smgt utk blaja
kte2 beliau kadang2 buat pisng sedih....

"CIKGU SENTIASA BERUSAHA BERIKAN YANG TERBAIK UTK ANAK MURID TAPI ANAK MURID TIDAK SEMESTINYA BERI YANG TERBAIK UTK CIKGU"

mule2 mmg pisang xminat dgn subjek cikgu ni sbb susah tp lme2 pisang jd smkin tertarik n rse ianya mcm senang....

minat jdkn sesuatu perkara tu senang !!!

SPM bru ni pisang agak terkilan sbb xdpt A+ utk sbjek ni...pisang target tw!
pisang dpt A-

tapi xpe pisang akan ttp berusaha dan terus berusaha utk mse dpn pisang !!!
yehhh..pisang fighting !!!!

bru2 ni pisang isi maktab - pisang apply utk jadi cikgu kimia !!!

kte2 tcer Jamie "CHEMISTRY IS EASY" akn pisang ulang kpd anak murid pisang klu pisang btol2 jd cikgu kimia nnt ...(cewaahh cita2 tggi an..hehehe)




dan skrg pikir dan pikir lg adkh kerjaya cikgu itu senang???
berbaloikah korang jika korang nk jd cikgu kerana kerja dah kompem ad???
kalau korang pikir camtu nmpk'y negara telah rugi kerana melahirkan seorang guru yang
" TERUK
"

akhir skali pisang nak ucapkan infinity (tak terkira) TERIMA KASIH kat sume cikgu pisang
yang mengajar since pisang msuk tadika umur 4thun sampai umur pisang skrg 18thun ~



sharing is caring :)

5 comments:

orange said...

sdehnye..nk sgt jd cku kimia...tp..cam x kesampaian pula~
teacher jamie : i love u so much...

orange said...
This comment has been removed by the author.
Cik Dya said...

alamak terharunya baca post ni....suka sangat...tima kasih kerna membela nasib cikgu2 zaman skarang yang memang banyak dugaan dan cabaran..uhuhu...

mohon share artikel ni ya.. maceh :)

LemoN~* said...

btol2.. dr ckgu TADIKA.. hehe smpi lah cikgu mne pn.. mmg hbt gile lah krjye ni!!

orange said...

cik dya : chame2....do come again k~

~free application..menarikkan?..free application~