Monday, April 2, 2012

dia musuh kita!

assalamualaikum..dah lama rasanya xmenaip kt blog ni..cherry just nk bg peringatan semula pada sesapa yang membaca post ni,tentang "dia musuh kita".dia yg cherry mksdkan disini adalah "makhluk" yg tidak mahu sujud kepada Nabi Adam,iaitu SYAITAN.

Kehadirannya bukanlah kehadiran yang kita nanti-nantikan kerana dia bukanlah boleh membawa kita ke jalan yang benar jika kita mengikutinya..so,kalau syaitan x membawa faedah kepada kita,kenapa Allah ciptakannya di dunia ini?kenapa agak-agaknya ye???kalau xde syaitan ni kan senang je hidup kita..mesti perkara seperti ini pernah terdetik di dalam hati kita walaupun sekejap,ye x?

Betullah,Allah menciptakan syaitan untuk menguji keimanan kita.maknanya,bila kita dapat melawan hawa nafsu dengan akal fikaran yg Allah berikan pada kita,iman yang ada dalam diri kita akan meningkat.akan tetapi,kalau kita sendiri pon xdapat nak lawan hawa nafsu tu,iman kita berada dalam keadaan yang sakit,ya'ni ditahap yg rendah..ada gak yang imannya turun naik turun naik..knapa?sebab dia tidak konsisten dalam menjaga tingkah lakunya..semua manusia itu tidak sempurna,akan tetapi,,mengapa kita tidak cuba untuk menjadi sempurna walaupun kita tahu ianya agak sukar?

syaitan ada dimana-mana sahaja.sekiranya kita tidak memulakan sesuatu perkerjaan dengan nama Allah ataupun doa,syaitan pasti akan ada..

-ketika makan,'dia' join makan gak,(tu pasal xkenyang2)
-ketika solat dia datang gak,(tu pasal macam2 d pk tyme solat tu.nak makanlah,nak mainlah,ape2 jela)
-ketika masuk rumah,dia masuk gak,(nak tumpang bermalamla katekan~bawak sedara mara lagi tu)
-ketika duduk seorang diri,(ha,mulalah dia nk usik hati kita untuk buat benda bukan2)




ha,macam2 tempat..mesti dia ada..dalam Al-quran pun ada menyatakan tentang ni..mafhumnya:
(Iblis) menjawab,"kerana Engkau telah menyesatkan aku,pasti aku akan selalu menghalangi mereka dari jalan-Mu yang lurus.
kemudian pasti aku akan mendatangi mereka dari depan,dar belakang,dari kanan dan dari kiri mereka.Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur"
(Al-a'raf;ayat 16 dan 17)

kita boleh usha dekat blog ni http://zulfiqry.blogspot.com/2010/05/10-perangkap-syaitan-terhadap-manusia.html tentang "antara perangkap syaitan terhadap manusia."


*sedikit pesanan,sama-samalah kita terbitkan di dalam hati kita untuk sentiasa membaca bismillah dan zikrullah..tidak rugi,tetapi kita akan mendapat pahala dari-Nya insyaAllah..dan ingatlah,sebanyak mana pun amalan kebaikan yang kita lakukan di dunia ini,jika kita tidak mendapat rahmat dari-Nya diakhirat kelak,kita tidak akan mampu masuk ke dalam syurga..itulah pentingnya berdoa kepada Yang Maha Esa..salah dan silap harap dimaafi..wallahua'alam



sharing is caring :)

No comments:

~free application..menarikkan?..free application~