Saturday, November 19, 2011

kisah kupu kupu

 assalamualaikum .. sye mango (^,^)v buah baru kat cini..
mango yang cute lagi glamor hihi.~ salam perkenalan..

http://www.smileycodes.info
-----
Bila mana kita lihat sekeliling kita,kiri kanan depan belakang.
suma menjadi tarbiah kat diri kita.
tak payah nak carik jauh jauh pon..
ce pandang diri kita..
kita diciptakan dari air mani yang kotor,menjadi seketul daging dan jadilah kita sebesar ini.
hebat nya ciptaan Allah.. tiada siapa yang mampu menyaingi ciptaan Nya.
tapi kita sebagai manusia,hamba Allah.. apa yang kita lakukan..??

ok,iklan je tu.. kite kembali kepada tajuk asal kita..
mango nak cerita kisah kupu kupu kepade sahabat sahabat .. 
ni mango copy je.. renung renungkan jgn termenung.. 


Sesaorang menemukan kepompong seekor kupu kupu.. suatu hari lubang kecil muncul.. dia duduk mengamati dalam beberapa jam calun kupu kupu itu.. ketika dia berjuang dengan memaksa dirinya melewati lubang kecil itu.. kemudian kupu kupu itu berhenti membuat kemajuan.. kelihatannya dia telah berusaha semampunya dan dia tidak bisa lebih jauh lagi.. akhirnya orang tersebut memutuskan untuk membantunya.. dia mengambil sebuah gunting dan memotong sisa kengkangan dari kepompong itu.


Kupu kupu tersebut keluar dengan mudahnya.. namun dia mempunyai tubuh gembung dan kecil.. sayap sayap mengkerut.. orang tersebut terus mangamatinya karena dia mengharap bahawa pada suatu saat sayap sayap itu akan mekar dan melebar sehingga mampu menopang tubuhnya.. yang mungkin akan berkembang seiring dengan berjalan waktu.. semuanya takpernah terjadi.


Kenyataannya.. kupu kupu itu menghabiskan sisa hidupnya merangkak disekitarnya dengan tubuh gembung dan sayap sayap yang mengkerut.. dia tidak pernah bisa terbang.


Yang tidak dimengerti dari kebaikan dan ketergesaan orang tersebut adalah.. bahawa kepompong yang menghambat dan perjuangan yang dibutuhkan kupu kupu untuk melewati lubang kecil adalah.. jalan Tuhan untuk memaksa cairan dari tubuh kupu kupu itu kedalam sayap sayapnya sedemikian.. sehingga dia akan siap terbang begitu dia memperolih kebebasan dari kepompong tersebut.


Kadang kadang perjuangan adalah suatu yang kita perlukan dalam hidup kita.. jika Tuhan membiarkan kita hidup tanpa hambatan perjuangan.. itu mungkin justeru akan melumpuhkan kita.. kita mungkin tidak sekuat yang semestinya yang dibutuhkan untuk menopang cita cita dan harapan yang kita mintakan.


Kita mungkin tidak akan pernah dapat ‘terbang’ sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang…


Kita memohon kekuatan dan Tuhan memberi kita kesulitan kesulitan untuk membuat kita tegar.


Kita memohon kebijakan dan Tuhan memberi kita berbagai persoalan hidup untuk diselesaikan agar kita bertambah bijaksana.


Kita memohon kemakmuran dan Tuhan memberi kita otak dan tenaga untuk dipergunakan sepenuhnya dalam mencapai kemakmuran.


Kita memohon keteguhan hati dan Tuhan memberi bencana dan bahaya untuk diatasi.


Kita memohon cinta dan Tuhan memberi kita orang orang bermasaalah untuk diselamatkan dan dicintai.


Kita memohon kemurahan kebaikan hati dan Tuhan memberi kita kesempatan kesempatan yang sileh berganti.. begitulah cara Tuhan membimbing kita.


Apakah jika saya tidak memperolih yang saya inginkan.. bererti saya tidak mendapatkan segala yang saya butuhkan?..


Kadang Tuhan tidak memberi yang kita minta.. tapi dengan pasti Tuhan memberikan yang terbaik untuk kita.. kebanyakan kita tidak mengerti mengenal.. bahkan tidak mahu menerima rencana Tuhan.. padahal justeru itulah yang terbaik untuk kita..







No comments: