Wednesday, May 2, 2012

rekreasi hati 1

ILMU ITU WAJIB

Daripada Anas bin Malik r.a. , Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

" Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap Muslim "

ingat lagi tak hadis ni kawan2 ??? well , sape yang ingat anda memang seorang yang HEBAT !

ni petikan kata2 hikmah dari buku teks arab form1 . rasanye lah kan . haha

well , kata2 ni mmg biasa kita dengar dan rase'y sesiapa yang baca utk pertama kali pon boleh faham dan dapat apa yang dimaksudkan . jadi , kita bincangkan disebalik'y sikit bole ?? hihi

sangat sopan dan ayu bila banna minta izin kan . kan . kan .

wajib menuntut ilmu - ilmu ALLAH itu luas kan . di seluruh alam yang luas terbentang ni tak terkira betapa banyak'y ilmu ALLAh yang belum kita perolehi .

Jadi , kita kan seorang muslim wajib lah menuntut ilmu . think out of the box ladies and gentlemen . jangan kata anda sekarang tengah belajar kat mana2 institusi pengajian , sekolah atau dimana2 , anda tak perlu nak belajar ilmu lain .

well , contoh ilmu lain yang banna maksudkan adalah ilmu2 yang kita lihat agak remeh . seperti masak , menjahit dan sebagainya .

ehh menambah ilmu hadis dan quran pon penting jugak ehh .

kita wajib belajar ni tak kira lah kat mana pon kita berada . bukan takat belajar dalam lecture hall je kawan2 . depan tv pon boleh belajar . cuba carik perkara yang bermanfaat dan jadikan ia penambah ilmu di dada masing2 .

kawan2 , banna ni mmg pemalas bab2 belajar kecuali perkara yang betul2 banna minat . tapi banna rasa sikap ni sifat yg buruk kan ? kan . so klu u'all ad jugak sifat mcm ni cuba lah mcm banna . buang jauh ~ buang buang jauh jaaaaaaauuuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhhhh sgt .

*jangan sesekali berhenti belajar tak kira dimana anda berada ~
kita muslim . muslim wajib belajar . = kita wajib belajar :)



* ilmu ALLAH itu ada dimana2 ~ carilah . sematkan di dada ~

No comments: