Monday, December 26, 2011

kita ibarat pensil

Bismillahirrahmanirrahim..
ehem2..sempena tengah nak exam ni..tibe2 ati rse mcam da penat tengok buku..waa..esok exam..(eh,sorry,teremosional..hehe)..tenga mood study week ni,tangan asyik pegang pensil..dan xsemene2..idea dari kotak fikiranku ini muncul..(ah,mrepek lagi)..

ok,berbalik pada tajuk.."IBARAT PENSIL"..kat cni cherry nk share2 ckit ape yg cherry dapat tyme usrah ngan my naqibah..mybe ade yg pernah baca tentang benda ni..tapi,apa salahnya kalau kita ulang baca lagi kan..=)..


1-Sifatnya yang digenggam,tanpa genggaman tak dapatlah kita nk gune pensil 2 kan?
maksud kat cni,,kita haruslah membenarkan diri kita dipandu oleh sesuatu..kehidupan kita ini,sekiranya kita serahkan kepada Allah,pasti akan ada balasan yang baik..Allah mengetahui apa yang terbaik untuk kita..asalkan kita berusaha,berdoa,dan bertawakkal..insyaAllah Allah akan berikan yang terbaik untuk kita..=)

2-Tulisan yang buruk,boleh dibaiki..
maksudnya,segala kesalahan yang telah kita lakukan,pasti akan dapat dibaiki jika kita berusaha.sekiranya kita melakukan kesalahan terhadap manusia,mintalah maaf daripadanya..(tapi,kalau dye xmaafkan,mohonlah pada Allah supaya melembutkan hati dye untuk memaafkan kita)..dan sekiranya kita melakukan kesalahan kepada Allah,mohonlah ampun darinya..sesungguhnya Allah itu Maha Pemaaf..
  • Dan firman Allah:
“Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia Maha Pengampun.”
(Nuh: 10)

3-Karbon yang kita wat tulis2 2..xde karbonnye,xdela tulisan..
maksud karbon disini,ibarat hati kita..xde hati,xdelah perasaan..hiasilah hati kita dengan perkara,sifat serta sikap yang baik..sekiranya hati kita baik,maka baiklah segala sifat kita,insyaAllah..hati juga ibarat ketua..kerana kebiasaannya hati yang akan mengawal diri kita..(tapi,jgn lpe,akal pon penting..sebab,tanpa akal,nafsu dihati tidak akan dapat ditindas..)berhati-hatilah dengan hati~

4-Pensil yang diraut pasti akan merasakan bagaimana sakitnya diraut,namun setelah diraut,pensil itu akan menjadi tajam.
maksudnya,bila kita mengalami sebuah kepahitan dan kesusahan yang amat sukar,sesungguhnya kesulitan yang kita alami itu akan meraut dan mengasah kita agar menjadi lebih kuat dan tajam..Tapi,jangan kita takut,kerana Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..
  • Allah berfirman dan maksudnya:
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedangkan mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan).Dan demi sesungguhnya ! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang yang sebenar-benarnya." 
beriman dan nyata apa yang diketahui-Nya tentang orang-orang yang berdusta."  
(al-Ankabutt,ayat 2-3) 

 “Allah tidak akan membebani seseorang melainkan mengikut kemampuannya.” 
(Surah Al-Baqarah, ayat 286)

5-Tulisan yang akan meninggalkan kesan walau dimana juga kita tulis..
maksudnya,walaupun kita telah melakukan sesuatu perkara itu,kita tidak akan dapat berpatah balik..tapi,teruskanlah perjalanan kita itu..betulkan yang biasa,biasakan yang betul..sekiranya kita tidak mahu melakukan kesalahan yang akan memberi kesan yang teramat sangat,bertindaklah dengan berhati-hati..

*maaf andai tersalah kata..kalau xpaham,baca berkali2..insyaAllah paham..hehe..=)

sharing is caring :)

1 comment:

LemoN~* said...

eee, seronok laaahhh

~free application..menarikkan?..free application~