Tuesday, January 10, 2012

takut lah nak tegur..



assalamualaikum...

ohh ye selamat tahun baru masihi tapi xpyh syok sgt lah smbut tahun baru ni
yelah bukan apa ni bukan tahun baru kite..kite kan ada tahun hijrah ~

oke hari ni banna nak selongkar sikit dalam kehidupan kita seharian ni...
alaa selongkar sikit je..nak2 tahun baru kan..k cube kite tengok balik hidup kite kan..
sepanjang menjalani aktiviti seharian kan ada tak kite nmpk maksiat berlaku dpn kita..
bila kite kata maksiat itu general beb mksud'y.xkesah lah apa2 jenis maksiat pon..

sangat mustahil kalau takde kan..oke kalau pon takde kan dlm sehari..dlm seminggu ? sebulan ? setahun ? ada tak ? mesti ada kan..

dan kawan2, pernah tak korang rase mcm nak tegur diorg ? yelah mereka2 'makhluk2 ALLAH' yg buat maksiat tu..pernah tak?? well korg kan budak sekolah agama..budak baik
let me mention again "SMK AGAMA SIMPANG LIMA"

sekolah kite dulu kan..

oke.pernah tak?? kalau korang pernah rse . BAGUS ! . kalau tak pernah, lepas ni cube timbulkan perasaan tu, bukan apa takut korg anggap perkara itu adalah kebiasaan . NEVER ! ye.

tapi korang ada tak kekuatan untuk menegur ?? banna angkat tangan awal2 lah beb.
yelah mmg banna mengaku weh yg banna ni tak byk ilmu lg2 agama . serius weh . takut dan sangat gerun utk menegur

dtg kat diorg . "apa korg buat maksiat ni . subhanallah . dah2 tak elok . korg tau tak yg ALLAH murka kat hamba'y yg buat maksiat . hentikan lah weh" . berani ?

haha gila kau ! berani mati gila . lain lah kalau banna pegang pengerusi sekretariat pendakwah muda yg satu USIM kenal .. huisyhh gila xberani

jadi baru2 ni banna ada dengar tazkirah dari seorang ustaz ni ~
membincangkan tentang common topic lahh. masalah di IPT . maksiat contoh'y ~
timbul lah permasalahn ni. bagaimana nak menegur >

yg sedia maklum kita tau - ada 3 cara
#1 tangan - kuasa
#2 lidah - nasihat,teguran
#3 hati - dengan membenci perbuatan tersebut (selemah2 iman)

cara 1,2 mmg perlukan keberanian yg tggi kalau tak pon kita ada sesuatu yg org lain boleh hormat pada kita kan..

dan biasa'y kita akan pilih cara 3 iaitu membenci . tapi kan kawan2 ~
membenci bukan setakat dlm hati ckp 'oke,ak benci diorg buat mcm tu jd ak takkan buat mcm tu' . tapi kita boleh buat lebih lagi .

kita boleh tunjuk dpn dpn muka diorg memek muka kita yg menunjukkn kita tak suka apa yg diorg buat . riak muka benci . 'mata pandang ke atas tangan letak di dada' . tunjuk !

haa mcm ni .. bole?

bole perli juga ~ iye memerli adalah sikap yg org malaysia sgt suka kan . bersikap sinis .
contoh ~ 'ehh aku suka sangat duduk ber2 bwh pokok buat maksiat' . kalau anda berani . tapi daripada memerli baik anda tegur terus kan. haha

tunjuk protes ~ contoh - org yg buat maksiat tu roomate anda atau pon naqibah anda . haaa ! terkejut ! naqibah ?? mungkin ye. anda boleh buat mcm ni - bile rumate cter psl balaks/pkswe/baby dye k , anda cume perlu buat bodoh dan wat mcm xberminat nk dgr 'ohh ye er.ohh ekk.laa ye er.emmm' or bila mintak teman dating . TOLONG katakan TIDAK ! jika naqibah anda . ponteng usrah beliau sehingga beliau perasan dan beliau pujuk tanya knape ponteng . ceritakan ~

kawan2 bukan apa kan . kadang2 ada berlaku couple islamik . ehh jap xpernah wujud ye couple islamik ke hapa k ! dalam ISLAM tiada bercinta sebelum kahwin . ahh couple islamik itu sume'y tahyul ! takde ! tak wujud !

ada lah kadang2 certain makhluk ni menganggap mereka berhubungan adalah baik dan takpe sbb mereka ckp tntg bangun qiam,beri nasihat satu sama lain tapi mereka xsedar yg niat tidak menghalalkan cara ye kwn2 ~

untuk menegah secara terus terang adlah tindakan yg cukup drastik dan berani kwn2 .
tapi kadang2 kita takut yg bila kita tegur kwn kita lps ni kite dah tak rapat mcm mne kite rapat dgn dye sebelum ni . iye ini mmg benar . biasalah kita remaja . perempuan terutamanya . mungkin lelaki berbeza . jadi kita buat dari sudut berbeza .

sebelum ni , banna mmg hanya melihat dan benci dlm hati je tp lps ni kita sme2 insyaallah boleh ubah . tmbah kuat dan tmbh berani . menegur dengan hati banyak definisi'y kwn2 . ingat ye ~`



*maaf jika kurang ilmu dan jika ada salah tolong betulkan




sharing is caring :)

3 comments:

KID said...

ak stuju sangat2! Hri ni mcm ak lak kene tgur..err,,time ksh r Banana!
Tp yg pasl cinta sbelum kawen tu ade
perbahasan yg panjang utk dikatakn tak boleh,cube bce ni http://drmaza.com/home/?p=1729.

kiwi_baek! said...

aku setuju.. semangat aku membacanya~

mechyuitm said...

mmg kte tiada keberanian utk mnegur maksiat krana islam sudah kmbali dagang...

bruntunglah orang2 yg dagang...

sampai ble kita x brani nk tegur maksiat...

sampai dh kiamat nnt???

klau nak org2 mksiat tu tarik kita msuk nraka dgan diorang...silakan...

sndri pn sbnarnya x brani sperti yg dicakap tp kne sntiasa cuba utk berubah...

~free application..menarikkan?..free application~